Saturday, January 22, 2011

Tingkatkan Diri Bukan Utk Tunjuk Baik Tp Mahu Jd Diantara Yg Terbaik

Sebahagian dari cara untuk tingkatkan diri..usahakan lah sedaya yang boleh..




Saban hari kehidupan kita sering berhadapan dgn cabaran, rintangan dan dugaan..dtgnya dari aktiviti seharian kita..kebiasan rutin harian kita makan,study @ keje, riadah n tido..begitu lah hari2 kita..bile kita ulang perkara yang sama, hari kita akn jadi smakin singkat..

Lpangkn dada, rehatkan minda dan cubalah berfikir sejenak, lakukan perkra-perkra bru yng lum kita lakukan..hdup akn rugi lau kita sndiri x berusaha utk lakukan bnda yang bru..semestinya yg berfaedah n tdak memudaratkan kita..

Bile kita mula melakukan perkara baru,otak kita mula berkmbang..secara semulajadi kita akn dapat pengetahuan dan pengalaman bru..

Hidup ni akan bertmbah lengkap sekiranya kita pelbagaikan aktiviti seharian kita..juga bleh dilakukan bila kita keje,study ataupn smasa berada di atau luar rumah..

Pembaharuan aktiviti juga dapat tingkatkan kemahiran dan progres diri..bila kita mula melakukannya,kita akn berada di luar kotak pemikiran kita..kita mula merangkak keluar dari penjara pemikiran kita..barulah kita akn mula berfikir utk mncari perkara yg dan bru utk mnjadikan dri lbh berkualiti..

Sebagai Islam,cuba sempurnakan amal ibadat..sebagai anak, cuba sempurnakan tanggungjawab kepada ibubapa n keluarga..sebagai suami @ isteri, cuba sempurnakan hidup psgn dan anak-anak n sebagai umat,bantulah sesama umat yang memerlukan pertolongan,nasihat n tnjuk ajar..

InsyaAllah walaupun hdup kita x sesempurna para rasul,para nabi,para wali, para ulamak, tp kita blh jd sbhgn dr mereka yang menghargai masa dgn melakukan perkara yang bru n memberi manfaat bersama utk jd yang terbaik..sekian

No comments:

Post a Comment